30 dagen. Zo lang zijn alle basis- en middelbare scholen in Nederland al gesloten voor reguliere lessen wegens het Coronavirus. In een periode van enkele dagen werden scholen, leerkrachten en ouders door heel Nederland gedwongen om zich aan te passen aan een situatie die nog niet eerder was vertoond: het thuisonderwijs van honderdduizenden kinderen.

 

Heropenen-scholen-na-coronavirus

In deze periode hebben we nauw contact gehouden met leerkrachten, scholen en besturen. Er werd enorm veel gevraagd van professionals in het onderwijs. We mogen wel stellen dat er een prestatie van formaat is afgeleverd, aangezien meer dan 9 van de 10 scholen al binnen een week aangaf dat het thuisonderwijs op orde was.

We zijn nu een kleine maand verder. Ondanks dat ons land nog steeds in gevecht is met een onzichtbare vijand worden de vragende geluiden steeds beter hoorbaar: wanneer kunnen de scholen weer open? Op dinsdag 21 april wordt er (hopelijk) antwoord gegeven op deze vraag.

Wat is de huidige situatie?

In Denemarken openden de scholen deze week weer voor het eerst hun deuren. Dit gebeurde echter pas nadat elke schooldirecteur een boekwerk van honderden pagina’s had ontvangen met betrekking tot hygiëne en richtlijnen. Ook in Duitsland werd recentelijk het advies gegeven om de scholen zo snel mogelijk te heropenen. Duitse wetenschappers adviseerden om de scholen beperkt te openen en het dragen van mondkapjes te verplichten. Het zou in eerste instantie gaan om basisscholen en lagere klassen van het middelbaar onderwijs. Een van de voorwaarden van de opening is dat een klas niet groter mag zijn dan 15 leerlingen. Op vrijwel hetzelfde moment kwam er een tegenovergesteld geluid uit Frankrijk: daar blijven de scholen gesloten tot tenminste 11 mei.

Wanneer zullen de scholen in Nederland heropenen?

In Nederland zijn de geluiden wisselend. Niemand zal ontkennen dat deze periode, ondanks het thuisonderwijs, zal leiden tot leerachterstanden. Meerdere leerkrachten en directeuren hebben aangegeven dat er van sommige leerlingen al enkele weken niets is vernomen. Elke week dat deze kinderen niet naar school kunnen, is er eigenlijk een teveel.

Zo hebben we laatst contact gehad met een schoolbestuur uit het speciaal onderwijs, met scholen in cluster 3 en cluster 4. Veel leerlingen van deze scholen zijn gebaat bij rust en regelmaat. Voor deze kinderen, en hun familie, is de situatie een regelrechte ramp. Het bieden van kwalitatief thuisonderwijs dat aansluit bij de leerbehoeften van deze kinderen, is helaas een utopie.

En wat als de scholen weer zijn geopend?

Natuurlijk zijn er ook zorgen over het (eventueel) opengaan van de scholen. We hebben immers te maken met een pandemie. Hoe groot is de kans op besmetting? Recente peilingen van de Algemene Onderwijsbond en het Lerarencollectief laten zien dat de zorgen onder leerkrachten onnoemelijk aanwezig zijn. Is het immers wel mogelijk om 1,5 meter afstand te houden? Daarnaast voelen leerkrachten zich een proefkonijn in een levensecht experiment. De resultaten van het onderzoek van het RIVM naar de overdraagbaarheid van Corona onder kinderen laten immers nog steeds op zich wachten.

Over de concrete uitvoering van het openen van de scholen zijn ook nog veel vraagtekens. Hoe gaan de lesdagen eruitzien? Welke leerlingen dienen ‘voorrang’ te krijgen? En hoe worden de achterstanden zo efficiënt mogelijk weggewerkt? Ook moet de druk op de leerkrachten niet worden vergeten. Het is algemeen bekend dat medewerkers in het onderwijs een bovengemiddelde werkdruk ervaren. Uit onderzoek van de Algemene Onderwijsbond bleek dat deze werkdruk alleen maar is toegenomen door het thuisonderwijs: 70% van de leerkrachten ervaart momenteel een hogere werkdruk dan normaal (zie diagram onderaan de pagina). Hoe zal dit zijn als de scholen haar deuren weer openen en er duizenden kinderen binnenkomen met specifieke leerbehoeften?

Het openen van de scholen zal voor het kabinet een uitdagend dossier zijn, het lijkt immers niet mogelijk om alle neuzen dezelfde richting op te krijgen. Uiteindelijk zal het kabinet zich laten adviseren door de experts van het RIVM. Het moge duidelijk zijn dat, ondanks alle vraagstukken en mogelijkheden, gezondheid op nummer 1 staat.

 

Bron: Aob.nl

Edulance ZZP

Blijf eigen baas, met Edulance als tussenpersoon

Edulance Flex

Verdien bij met lesgeven, zonder kvk-inschrijving

Edulance Pro

Kom in dienst en ontwikkel je talenten veelzijdig