In de Volkskrant las ik recentelijk dat basisscholen in de vijf grote steden vanaf volgend schooljaar leerkrachten zonder pabodiploma voor de klas mogen zetten om les te geven. Van verbazing heb ik dit artikel meerdere malen moeten overlezen. Deze proef stelt scholen in staat om mensen uit andere vakgebieden voor de klas te zetten om zo het tekort aan leerkrachten tegen te gaan.

Dit plan laat nogmaals zien dat de hoop van het Ministerie van Onderwijs veelal gevestigd is op zij-instromers om het leerkrachtentekort het hoofd te bieden. Jaarlijks wordt er minimaal €18 miljoen beschikbaar gesteld om het opleiden van zij-instromers te faciliteren.

verzekeren-zelfstandigen-onderwijs

Edulance en zij-instromers

Dagelijks komen we bij Edulance in contact met (potentiële) zij-instromers en schooldirecteuren die werken met zij-instromers. Laten we vooropstellen: er zijn voldoende voorbeelden van mensen die het traject doorlopen en vakkundige leerkrachten worden. Echter zetten wij vraagtekens bij de resultaten die daadwerkelijk geboekt zijn met de campagne voor zij-instromers. Uit dagelijkse gesprekken blijkt dat men het traject van leerkrachten in spé vaak onderschat.

Een treffend artikel over dit onderwerp werd in februari van dit jaar gepubliceerd in het Financieel Dagblad. Meester Paul vertelde hierin over de uitdagingen die hij tegenkwam tijdens zijn carrièreswitch van de IT-sector naar het basisonderwijs. Misplaatste verwachtingen, constante tijdsdruk en een (te) grote verandering in werkomgeving leidde ertoe dat Paul er na een jaar weer mee stopte. Dergelijke verhalen horen wij helaas ook te vaak in het onderwijs.

Steek onder water

Tevens interpreteer ik de proef met onbevoegde leerkrachten als een steek onder water naar al die gediplomeerde leerkrachten die zich dagelijks inzetten in het onderwijs, zowel binnen als buiten Edulance. Leerkrachten die hun pabo-diploma moesten halen en jarenlang hebben gewerkt om hun didactische en pedagogische vaardigheden op niveau te krijgen.

Ook binnen Edulance zetten we ons dagelijks in om kwaliteit te kunnen waarborgen naar onze opdrachtgevers en partners. Mijn collega’s en ik steken elke week vele uren in het screenen, interviewen en beoordelen van leerkrachten. Hoe is het dan te rechtvaardigen dat recruiter Wendy of pizzabakker Karel volgend schooljaar zomaar voor de klas staat?

Ook in tijden van krapte op de arbeidsmarkt moet onderwijskwaliteit een topprioriteit zijn. Of zoals Lubach het zou zeggen: een toprioriteit…

Hidde Kollenburg
Adviseur scholen & leerkrachten
Edulance