Zowel in het primair- als in het voortgezet onderwijs draaien de scholen op volle toeren. De regio’s Midden en Zuid genieten momenteel van een welverdiende herfstvakantie. Traditioneel gezien is deze herfstvakantie ook vaak de aftrap van het ‘snotterseizoen’. Loopneuzen, kuchjes en niesbuien zijn nog nooit zo gevaarlijk geweest als dit jaar, beseffen ook leerkrachten en docenten in heel Nederland.
Een peiling van vakbond Leraren In Actie (LIA) laat zien dat meer dan 80% van de leraren zich zorgen maakt over de huidige werksituatie. In klassen van 25+ leerlingen zou de 1,5 meter afstand niet te waarborgen zijn. Ook zijn er veel geluiden uit het voortgezet onderwijs over laksheid van scholieren als het gaat om het mondkapjesadvies.
Waar heel Nederland wordt geadviseerd om thuis te werken, staat de leerkracht – samen met andere cruciale beroepen – aan de frontlinie als het om blootstelling aan het coronavirus gaat. Veel leerkrachten zouden graag met halve klassen gaan werken, helaas blijkt dat Minister Slob (van Onderwijs) hier maar weinig voor voelt.
In een reactie aan RTL geeft de minister aan dat de veiligheid van leerkrachten veel prioriteit heeft: “Het is noodzakelijk dat leerlingen afstand houden van de leraar en dat de andere basisregels goed in acht worden genomen.” Echter, Slob ziet de halvering van klassen op korte termijn niet gebeuren. Een belangrijk argument hiervoor is de opvang-functie die scholen – zeker in het primair onderwijs – vervullen. Een halvering van de klassen zou een druk leggen op gezinnen waar beide ouders werken.
Een ander punt van zorg was de trage testuitslag voor mensen in het onderwijs. De voorrangspositie die leerkrachten hebben bij het testen heeft enorm veel verbeterd. In de praktijk wachten leerkrachten gemiddeld nog steeds 2 dagen op de uitslag. Dit zorgt naast veel onduidelijkheid bovenal voor uitval van lessen.
Ook binnen Edulance merken we terughoudendheid en angst van leraren. Mensen die in de risicogroep vallen, mensen die mantelzorger zijn voor een bejaarde ouder of mensen die een dierbare zijn verloren door dit verschrikkelijke virus. Al deze omstandigheden hebben logischerwijs invloed op iemand zijn werksituatie. Leraren snappen heel goed dat ze een belangrijke functie hebben in de strijd tegen het coronavirus. Ze zien de urgentie en het belang van hun inzet. Echter zal dit niet tegen elke prijs zijn.
Met het ‘snotterseizoen’ voor de deur, wordt het een ongekend spannende tijd voor leerkrachten, directeuren en bestuurders. Wat vind jij? Worden de leerkrachten in de frontlinie voldoende beschermt? Hoe kan de veiligheid van leerkrachten gewaarborgd worden?
Hidde Kollenburg
Adviseur Onderwijs
M: Hidde@edulance.nl
T: 085 0470 649